Питаш се, какво е О-Е-А-Н и за какво ще чета в тази статия? Нека обясним с пример- Случвало ли ти се е да погледнеш съдържание на сайт и да си помислиш:

Не съм сигурен, че мога да се доверя на това? Кой го е написал? Защо да вярвам и на една дума от това, което казват?

Знаем, че ти се случва, защото всички ние като онлайн потребители търсим смислено съдържание и често сме разочаровани. Нямаме нужда от излишна информация, а да научим нещо ново и интересно. Затова в тази статия на Grow Easy, ние ще ти дадем това, от което имаш нужда, и запознаем с практически съвети за подобряване на SEO-то на твоя сайт чрез О-Е-А-Н.

Какво е О-Е-А-Н и каква е основната концепция на Google за оценка на качеството на търсенето?

Значението на акронима О-Е-А-Н е Опит, Експертиза, Авторитет и Надеждност. На разбираем език, това са набор от сигнали, които Google използва, за да оценява и преценява съдържанието. Най-често се използва в страници, съдържащи информация засягаща вашия живот и финанси, например финансова или медицинска.

Екипът на Google непрекъснато води битка за добро и лошо съдържание, защото знаят, че потребителите не искат да попадат на подвеждащо съдържание.

Днес изкуствените интелекти като ChatGPT, Bing Chat и Google Bard произвеждат съдържание повече от всякога. Това води до увеличаване на бързооборотната и неправилна информация в интернет. В свят, в който хората прекарват все повече време онлайн, се увеличава нуждата от мониторинг за идентифициране на качествената информация.

Google работи усилено, за да обучи системите си да разпознават и възнаграждават висококачествено, експертно написано, фактологично съдържание – именно тук виждаме да се появява О-Е-А-Н. Това е идеална отправна точка за SEO оптимизация.

Няма нужда да преглеждаш цялото ръководство на Google за оценителите на качеството на търсенето, за да знаеш, че опитът, експертизата, авторитета и надеждността се споменават многократно.(Ако все пак искаш, можеш да го намериш тук) Тези основни сигнали помагат на Google да усъвършенства алготирните за контрол на качеството. Разбира се, не те показват как точно работи алгоритъмът за класиране, но все пак са основен елемент.

Опитът показва, че О-Е-А-Н не се използва с еднаква сила и влияние за всяко търсене, въпреки че Google официално заяви, че разглежда О-Е-А-Н за всяка справка.

Както се запознахте по-рано, О-Е-А-Н е особено важен за уеб съдържание, което описва неща, които могат да повлияят на живота на посетителите. Това са така наречените ТПТЖ (YMYL) сайтове.

О-А-Е-Н

Какво представляват сайтовете ТПТЖ?

ТПТЖ (YMYL) е съкращение от Твоите Пари или Твоя Живот (Your Money or Your Life). Тези страници съдържат информация, която засяга твоите парите или живота.

Ето някои от примерите, които Google дава за ТПТЖ:

  • Новини и актуални събития,
  • Гражданско образование, правителство и право,
  • Финанси,
  • Пазаруване,
  • Здраве и безопасност,
  • И още много друга информация или решения, които могат да повлияят на живота или финансите на човек.

Подобни страници могат да повлияят на благосъстоянието, здравето, финансовото положение или безопасността на посетителите. Както виждаш, тази област е много широка и засяга много сайтове. По този начин дори приемането на кредитни карти за онлайн покупка превръща сайта ти в ТПТЖ.

Тъй като съдържанието на тези сайтове може да окаже влияние върху живота, то трябва да се оценява изключително внимателно. Google ги идентифицира като ТПТЖ, защото те се нуждаят от допълнителна проверка.

В епохата на изкуствения интелект, фалшивите новини и неправилната информация е все по-трудно да се открива и критично да се различава. Например по време на пандемията COVID-19 Google се бореше упорито, за да не се появява неправилна информация за вируса в резултатите от търсенето.

За тази цел търсачката използва различни сигнали, за да определи надеждността на даден сайт. Освен това разполага със системи за класиране при търсене, които оценяват опита, експертизата и авторитета на така наречените експерти. Тези сигнали помагат на Google да разбере по-добре кои сайтове да класира и кои да заметеш под килима.

ТПТЖ

Какво означава О-Е-А-Н?

Както вече споменахме, О-Е-А-Н (E-E-A-T) е съкращение от Опит, Експертиза), Авторитет и Надеждност. Google използва тези критерии за качество, за да оценява надеждността и значимостта на уеб страниците и уебсайтовете. Това играе изключително важна роля при изграждането на успешна Search Engine Optimization стратегия.

Google заявява, че О-Е-А-Н е особено важен за съдържанието „Твоите пари или Твоя живот“, тъй като то може да окаже значително влияние върху благосъстоянието и безопасността на потребителите.

Тези критерии са взаимосвързани и се използват за оценка на ефективността на даден сайт. Сайтовете с добър О-Е-А-Н могат да се появят във всеки сектор и индустрия – той не се ограничава до тези с ТПТЖ съдържание.

Опит

През декември 2022 г. Google добавя допълнително О към акронима, за да образува О-Е-А-Н. Допълнителната буква сигнализира за повишен фокус върху опита – дали авторите имат реален, непосредствен или житейски опит в сферата, за която пишат?

Страниците, създадени от лица с богат личен/професионален опит, обикновено са надеждни и ефективно постигат целите си.

Пример за това е, когато обмисляте дали да се доверите на ревю на продукт от човек, който лично е използвал стоката, или на подобно съдържание от човек, който не го е правил.

Още за опита срещу експертизата Разликата между опит и експертиза често е малка и Google използва и двете понятия като взаимозаменяеми в различни ситуации.

О-А-Е-Н - опит

Какво е О-Е-А-Н: Експертиза

Дали експерт е написал статията, която четеш? Можеш ли да разбереш нещо за него? Успешен ли е в своята сфера, печелил ли е награди, има ли подкрепата на други професионалисти?

Чудиш ли се, дали статията за ипотечните кредити е написана от опитен финансов консултант, специализиран във финансирането на жилищни имоти – или я е написал маркетолог на съдържание, за да получи линкове? За много теми това е от значение.

За съдържанието на тема ТПТЖ експертният опит е от значение. Хората, които го четат, трябва да знаят, че могат да се доверят на експертния опит на човека, който го е написал.

За съдържание, което не ТПТЖ, Google използва и реалния житейски опит, за да сигнализира, че авторите се считат за експерти в своята област. Експертизата на автора се оценява на нивото на самото съдържание.

О-А-Е-Н - експертиза

Авторитет

При определянето на авторството Google взема предвид автора, съдържанието и уебсайта. Ти и твоя сайт авторитети ли сте в сферата? Всичко зависи от това кой си, кого представляваш и каква е твоята онлайн репутация.

Експертите в дадена ниша се оценяват много по-високо от Google и следователно се ранкират на първите места по търсене. Алгоритъмът оценява високо сайтовете, чието съдържанието отговаря на нуждите на посетителите и предлага качествена информация и услуги. Разбира се, високият ранкинг не се случва бързо, трябва сайтът и домейнът ти да наберат популярност и репутация. И все пак, има рядко използвани SEO техники, които ще ти помогнат да достигнеш първа страница бързо и плавно.

О-А-Е-Н - авторитет

Какво е О-Е-А-Н: Надеждност

Надеждността е основният стълб на системата и най-важната съставка на О–Е–А–Н.

Доверието е в центъра на системата О-Е-А-Н на Google. Като се придържаш към съветите на Google за О-Е-А-Н, ти можеш успешно да изградиш доверие, към което се стремят критериите за качеството. За надеждността, Google взема под внимание и автора, съдържанието и уебсайта.

Google използва много сигнали, за да определи сигурността на твоя сайт. Това може да е толкова просто, колкото техническа надеждност – има ли SSL сертификат? – до по-абстрактни сигнали като онлайн дискусии за твоя бизнес или как отговаряте на отзиви онлайн.

Най-добрият начин, да направиш твоя сайт по-надежден и сигурен е да си отговориш на следните два въпроса: “Защо хората биха прекарали време в моя сайт?” и “Може ли да се вярва на бизнеса и как го доказвам?”

О-А-Е-Н - надеждност

Какво е О-Е-А-Н и фактор ли е за SEO?

В много дискусии се обсъжда дали О-Е-А-Н е фактор за класиране, но няма ясен отговор. Това е концепция, която трябва всеки сайт да следва, при създаване на качествено съдържание. Това качествено съдържание ще привлече правилната аудитория, следователно Google ще започне да те смята за авторитет по темата. Все пак, не забравяй, че има много различни сигнали и системи за класиране, затова направи правилната SEO стратегия, или се свържи с професионалисти с доказан опит.

Работата върху твоя О-Е-А-Н е добра, защото работите за подобряване на твоята експертиза, авторитет и надеждност в очите на твоите клиенти. А това е, което всеки бизнес трябва да прави, нали? Но това не трябва да отнема от работата ти по техническата SEO оптимизация.

Прегледай насоките за оценка на качеството на Google, за да видиш какво търсят в резултатите от търсенето. Не забравяйте, че то не описва работата на алгоритъма, така че не е нужно да го следваш религиозно. ‘Просто’ направи възможно най-добрия сайт. Увери се, че съдържанието ти е на най-високо ниво и е подкрепено от експерти, ако е необходимо.

има ли ефект над SEO

Как да подобрите О-Е-А-Н?

Както можеш да си представиш, О-Е-А-Н няма ясно установена дефиниция и няма наръчници за оптимизация. Тя е част от цялостния алгоритъм на Google и трябва да се водиш главно от опита на SEO експерти, които са се сблъсквали с това и преди. Най-важното е да наблегнеш върху качественото съдържание. То е един от основните сигнали, които помагат на Google да класират сайта ти по-напред.

О-Е-А-Н важи за всички сайтове, но ако имаш сайт с ТПТЖ, трябва да си особено внимателен. Резултатите от тези подобрения няма да са видими веднага, но с постепенно надграждане на съдържанието, ще излезеш над конкуренцията.

Има стъпки, които можеш да направиш, за да подобриш своето О-Е-А-Н. Подбрали сме ти няколко, в зависимост от това какъв тип съдържание имаш:

  • Създавай само качествено съдържание, според нишата на твоя сайт.
  • Не публикувай лъжлива информация.
  • Дефинирай КОЙ е авторът на статията. Напиши няколко думи във виртуална визитка.
  • Включи се в Google Business, за да знаят твоите клиенти, че сте реален бизнес.
  • Оптимизирай своя сайт и увеличи скоростта на зареждане. Ако е над 3 с. губиш трафик.
  • Изгради лесен за използване и навигиране потребителски интерфейс.
  • Създай сайт, който е удобен за използване на мобилни устройства.
  • Гарантирай абсолютна сигурност за посетителите.

Няма как да изброим всички успешни практики в една статия. Следвай стъпките за изграждане на цялостна SEO оптимизация и допълниш със създаването на качествено съдържание. По този начин ще докажеш, че имаш Опит, Експертиза, Авторитет и Надеждност, пред Google.

Какво е О-Е-А-Н и каква роля играе в разграничаването на фактите от измислиците?

В тази статия те запознахме с термин, който може би не си чувал преди, а именно за SEO: О-Е-А-Н Опит, Експертиза, Авторитет и Надеждност. Той е ключов за идентифицирането на твоето качество, онлайн съдържание и бизнес. О-Е-А-Н е ключова концепция, която дава представа за това какво е важно за Google, за да разпознае качеството и експертизата на твоя сайт.

Когато създаваш съдържание е лесно да забравиш, че не го правиш само за Google. Твоите клиенти очакват висококачествено съдържание и услуги. Това е изцяло в твоя полза, доволните клиенти са по-склонни да се свържат с теб за оферта или да пазаруват от твоя онлайн магазин. Имплементирай концепцията за О-Е-А-Н в твоята SEO стратегия, добави Google Ads, за да стигнеш до по-голяма таргет аудитория, и за нула време ще бъдеш един от топ резултатите в търсачката.

Ако тази статия ти помогна да преосмислиш твоята SEO стратегия, или просто ти донеса нова и интересна информация, можеш да намериш още за оптимизацията на твоето онлайн присъствие на нашия блог.