Независимо дали докладвате на шефа си, на клиент или просто работите за себе си, проследяването на вашите резултати е един от най-добрите начини да докажете постигната стойност и то най-ефективно се случва чрез Гугъл анализ. Добре, а какво означава Гугъл анализ и как се осъществява той?
Първото нещо, което трябва да направите, е да си поставите цел. Към какво работите, към какво се стремите? Често ще бъдете натоварени със задачата да увеличите трафика на сайт или да увеличите реализациите на сайта. За да направите това, ще ви е необходим инструмент, който проследява тези числа, и тук се намесва Google Analytics или Гугъл анализ.
В това ръководство ще разгледаме какво е Google Analytics, как работи, как да започнете с него и каква информация предоставя. Ако темата ви интересува и искате да постигнете по-добри резултати, затягайте коланите, защото се впускаме в приключение в дебрите на любимия на всички маркетолози Гугъл анализ!
Гугъл анализ – какво представлява
Google Analytics или Гугъл анализ е безплатен инструмент за проследяване на уебсайтове и платформи, който събира данни за това как потребителите взаимодействат с вашия уебсайт. След като данните бъдат събрани, Google Analytics сортира данните в лесни за четене и интерактивни отчети, които виждаме в платформата.
Google Analytics оригиналната платформа беше прост инструмент за визуализация. В близкото минало целта на този инструмент беше да направи данните от регистрационните файлове по-лесни за четене. Изглеждаше подобно на платформата, която използваме днес, но с много по-малко данни. Не забравяйте, че в този момент Google не съхраняваше и не продаваше цялата лична информация на потребителите, както днес.
Най-новата версия на платформата Google Analytics беше лансирана през октомври 2020 г. Google Analytics 4 е нов подход към App + Web характеристиките и обединява всички данни в един поток. Гугъл анализ от ново поколение също така разчита в много по-голяма степен на машинно обучение и има за цел да помогне на анализаторите да прогнозират с предсказуем анализ.
Гугъл анализ – как работи
За да получите каквито и да е данни от уебсайта си в Google Analytics, първо трябва да поставите маркера на сайта си. Веднага щом този таг бъде поставен правилно, Google Analytics ще започне да събира данни. След това данните се поставят в отчети, съставени от показатели и измерения.
Метриките са това, което произвежда числата, които ще намерите в платформата. Всичко, което може да се измери с число е показател, включително броя потребители, броя покупки, стойността на реализациите, средното време прекарано на сайта и т.н.
Измерението е начинът, по който показателите могат да бъдат сегментирани. Тези данни и информация обикновено включват брой потребители от източник, средно време прекарано на целева страница, брой реализации от тип устройство и т.н.
Гугъл анализ – защо да работите с него
Може би най-привлекателното нещо в приложението за Гугъл анализ е, че е безплатно. Това прави платформата достъпна за всеки с уебсайт, което от своя страна създава по-голяма общност от потребители за споделяне на информация и насоки. Има много налични ресурси за това как да използвате Google Analytics, което го прави достъпен за потребители от всички нива.
Това е още едно предимство - Google Analytics е полезен за анализатори на всяко ниво на умения. С Google Analytics можете да постигнете по-основен анализ на ефективността на вашия сайт, но има и възможност за разширен анализ.
Не само получавате информация за това какви маркетингови канали привличат трафик към вашия сайт, но също така можете да видите от кои сайтове идват потребителите по различно време на деня, на коя целева страница са попаднали и колко време е отнело зареждането на страницата за тях.
Освен това, кой не би искал информация на уебсайта си от най-голямата търсачка в интернет? Като търговци в търсещите машини, голяма част от работата, която вършим, е насочена към това да угодим на Google.
Наличието на платформа, която може да ни каже част от информацията, която Google проследява на нашия сайт, е изключително полезно за стратегическото планиране. Използвайки числата в Google Analytics, ще можете да правите промени в сайта си със стратегия, базирана на данни, вместо да разчитате единствено на интуицията.
И накрая, като търговци, ние използваме много инструменти на Google: Search Console, Google Ads, Data Studio, Google Tag Manager, Google Optimize и др. Всички тези инструменти се интегрират безпроблемно с Google Analytics.
Гугъл анализ – започнете с демо версия
Първите стъпки с демо акаунта могат да ви осигурят практически опит с Гугъл анализ, преди дори да имате уебсайт. Демо акаунтът идва зареден с много данни за анализ и ще ви подготви чудесно за същинската част на използването на този инструмент за анализи и добиване на информация, когато вече имате собствен уебсайт.
За да настроите своя демо акаунт:
- Отидете на analytics.google.com
- Създайте своя акаунт
- Добавете демо акаунта
След като се научите да работите с демо версията и добиете представа как се случва всичко, за вас ще е много по-лесно плавно да преминете към същинската версия на Google Analytics.
Гугъл анализ – как да започна?
Научването на това как правилно да настроите Google Analytics е първата стъпка към разбирането на:
- Кои са посетителите на вашия уебсайт
- Какво съдържание искат да видят от вашия бизнес
- Как се държат, когато разглеждат вашия сайт
След като го инсталирате и започнете да използвате, Google Analytics ви позволява да проследявате и измервате целите на трафика на вашия бизнес и да докажете възвръщаемостта на инвестициите на вашето присъствие в мрежата и социалните медии.
Настройването на Google Analytics може да бъде трудно. Въпреки това, след като го настроите, ще получите много безценна информация много бързо. Това е известно като метода 80/20 - с малко работа сега можете да спечелите непропорционални награди по-късно.
За да настроите Google Analytics, просто трябва да изпълните следните стъпки:
Първа : Настройте Google Tag Manager
Втора : Създайте акаунт в Google Analytics
Трета : Настройте маркер за анализ с Google Tag Manager
Четвърта : Поставете цели
Пета : Свързване към Google Search Console
Google Analytics е задължителен инструмент за всеки специалист по дигитален маркетинг. Ще ви помогне да проследите ефективността на уебсайта си заедно с всичките си дигитални маркетингови кампании. С него ще можете да определите ROI и да научите повече за вашата аудитория. Без него на практика ще плавате в океан без компас и карта, което означава, че често ще се губите.